Czy wiesz, że w kontekście nauczania Finlandia jest przedmiotem zazdrości wielu państw, w tym Stanów Zjednoczonych? W Stanach, podobnie jak w Polsce, nauczyciele niewiele zarabiają. Nauczanie jest postrzegane jako zawód „ostatniej szansy”. Nie chcę urazić absolutnie nikogo z branży i biorę na barki wszelką krytykę za te słowa. W USA nauczyciel od geografii, może zastąpić swojego kolegę od biologii, a w ogóle z wykształcenia jest trenerem footballu. Wiedza nauczycieli jest szeroka, ale dość powszechna. Inaczej wygląda to w Finlandii – nauczyciele mają wiedzę z jednej dziedziny, ale głęboką i szczegółową. Już małe finlandzkie dzieci marzą o tym, by zostać nauczycielem. To prestiżowe zajęcie, dobrze płatne i kojarzone z zarabianiem na swojej pasji. Taki nauczyciel sprawia, że uczniowie zakochują się w przedmiocie. Dzieci, które uczą się z pasji, uczą się więcej i bardziej siebie lubią. Tak naprawdę nie mam zamiaru pisać o systemie edukacji w Finlandii, ale o Red Lipstick Monster – dziewczynie, która jest przykładem tego, że dzięki przekonaniom i ciężkiej pracy można zawojować świat. Obserwują ją od jakiegoś czasu, analizuję jej sukces. Rozmawiałam z nią i pisałam w ostatnich tygodniach. Efektami mojej analizy chciałam się z Wami podzielić. Ewa Grzelakowska-Kostoglu prowadzi największy kanał kosmetyczny w Polsce. „Inaczej. Ciekawiej. Bez kitu, rzeczowo i z uśmiechem” – tak opisała ten kanał, a sądzę, że w ten sam sposób można scharakteryzować także jej osobowość. Nie bez powodu nawiązałam na samym początku do nauczania w Finlandii. Ewa skończyła pedagogikę, chciała zostać szkoleniowcem dla marek kosmetycznych albo uczyć w policealnych szkołach wizażu. Ale nie wyszło. System jej nie przyjął. Może nawet przeżuł i wypluł (mój domysł). Sądzę, że nie wpasowała się w system. Miała coś innego do zaoferowania. Tak jak nauczyciele w Finlandii. Musiała więc wyjść ponad schemat. Na jej przykładzie pokażę, jak wiele w naszym życiu zależy od przekonań, sposobu patrzenia na świat, ludzi i determinacji, z którą wstajesz co rano. Mam nadzieję, że artykuł Wam się spodoba, że będzie bardzo przydatny i da Wam dużo energii. Koniecznie skomentujcie, dzielcie się swoimi opiniami i podawajcie dalej.
To właśnie zrobiła Ewa. W kolejnych punktach wrócę do jej początków i podpowiem, jak to zrobiła. Dziś widzimy Red Lipstick Monster nie tylko jako kanał youtubowy, ale także półmilionową społeczność. Pytam Ewę w rozmowie telefonicznej, jak postrzega w dniu dzisiejszym swoją społeczność. Mówi, że społeczność Red Lipstick Monster jest bardzo zorganizowana. Staje się dojrzała i konkretna. Jej subskrybenci na YouTube i fani na facebooku (są wśród nich także mężczyźni) lubią rozrywkę, ale liczy się dla nich świadomy rozwój.
Potrzebne przekonanie: potrafię dawać coś wartościowego, potrzebnego. Przydatna umiejętność: budowanie relacji, zarządzanie społecznością on-line. Podejście do ludzi: świadome, przychylne, naturalne, nieudawane.
Niegdyś Ewa nie dostała pracy, o którą się starała. Była też w specyficzny sposób postrzegana na studiach. Odstawała od normy „ślicznych i powabnych”. Być może większość z nas pomyślałaby, że trzeba się wycofać, trzeba zrezygnować. Ewa jednak była niczym surfer, który łapie fale. W mojej ocenie ma ona dużą determinację i umiejętność analizowania rynku. Rynek jest jak ocean. Przeczekała jedną falę, drugą i trzecią, a jak już wszyscy popłynęli w oczywistych kierunkach, Ewa obrała zupełnie inny kierunek. Jest wyjątkowa dlatego, że nadal odstaje od normy, ale robi swoje. Jest w tym naturalna i kreatywna.
Potrzebne przekonanie: dam radę, jestem wystarczająco dobra. Potrzebna umiejętność: kreatywność, akceptacja rzeczywistości, akceptacja siebie. Podejście do rzeczywistości: znaleźć własny sposób.
Wiele osób ma przekonanie, że szeroko rozumiany sukces (kariera, rodzina, kasa, biznes, społeczność itd.) to kwestia przypadku, albo szczęścia. Prawie zawsze to jednak efekt ciężkiej pracy. Zapytałam Ewę, jak to było na początku. Napisała: Zawsze daję 100%. Jeśli nie daje się 100% jak można oczekiwać pozytywnych wyników? Nie miałam pomocy, której każdy inny nie może dostać w każdej chwili, np. Playbook Youtuba. Ewa zdradziła mi też, że nie ma typowych urlopów.
Potrzebne przekonanie: efekty przynosi praca, mam wpływ na swoje życie. Potrzebna umiejętność: dawanie z siebie 100%, zaradność Podejście do życia: nigdy nie jest za późno; aby zyskać coś, z czegoś trzeba zrezygnować.
Można zmieniać drugiego człowieka słowami, albo dobrym przykładem. Według badań psychologicznych najszybciej zjednujemy sobie ludzi i wywieramy najlepszy wpływ poprzez dawanie dobrego przykładu. Sądzę, że to widać bardzo wyraźnie na przykładzie Red Lipstick Monster. Czasem ludzie myślą, że aby stworzyć tak wielką społeczność potrzeba charyzmy. Moim zdaniem, podstawą jest dawanie dobrego przykładu. Zapytałam Ewy, czy ona ma jakiś swój autorytet, wzór. Odpowiedziała, że nigdy nie miała i nigdy nie szukała autorytetu. Interesowały ją różne malutkie rzeczy. Nieustannie obserwuje otaczającą rzeczywistość i bierze z niej to, co ważne. Tak jak surfer, który obserwuje morze w poszukiwaniu najlepszej fali (o czym pisałam wcześniej). Nie ma narzuconych ram, schematów, wchodzi w ciągłą interakcję z rzeczywistością i ludźmi, którzy ją otaczają.
Potrzebne przekonanie: mogę stanowić dobry przykład dla innych. Potrzebna umiejętność: dawanie przykładu. Elastyczność. Transparentność. Podejście do rzeczywistości: obserwacja i wyszukiwanie tego, co ważne. Unikanie schematów.
Muszę przyznać, że nie z każdym blogerem, celebrytą, autorem książek łatwo się skomunikować. Czasem nawet jest to niemożliwe. Dzwonisz do kogoś albo piszesz i jak grochem o ścianę. Zero efektu. Z Ewą było inaczej. Łatwo nawiązałam z nią komunikację. Okey, może jej maile były krótkie, ale konkretne. Zapytałam jej o wartości, którymi się kieruje. Usłyszałam: „Szczerość i rzetelność”. Myślę, że Red Lipstick Monster kieruje się w swoich działaniach dewizą, że życie zawsze daje jakieś okazje. Trzeba je tylko potrafić dostrzec.
Potrzebne przekonanie: ludzie są ważni; rzeczywistość podsuwa Ci okazje. Potrzebna umiejętność: gotowość – według powiedzenia „Pożądany efekt to moment, gdy gotowość spotyka się z okazją”. Podejście do ludzi: szacunek, szczerość.
Zapytałam Ewy, skąd nazwa Red Lipstick Monster. W wolnym tłumaczeniu nazwa brzmi „czerwona szminka potwora” albo „czerwona szminka potworem”, albo „potwór z czerwoną szminką”. Dość charakterystyczne. Jak słyszę Monster, to zawsze mam przed oczami fenomenalną, piękną Charlize Theron, która do filmu o tym samym tytule zmieniła wizerunek, oszpeciła się i zagrała morderczynię, skazaną na wyrok śmierci. Oczywiście każdy zobaczy coś innego, kojarząc te trzy słowa. Ewa powiedziała, że nazwa jest przewrotna, a interpretacja niejednoznaczna, wymyśliła taką, bo każdy weźmie sobie z tego to, co chce i tyle, ile chce. Nazwa to oczywiście metafora i przykład czegoś większego. Czasem trzeba wejść na wyższy poziom i stworzyć coś takiego, co przyciągnie ludzi o różnych potrzebach. MODELUJEMY EWĘ: Potrzebne przekonanie: nic na siłę, najlepiej dawać to, co jest ze mną spójne. Potrzebna umiejętność: tworzenie przestrzeni, w której każdy czuje się dobrze. Wykorzystywany archetyp: kreator z dewizą „sprawiam, że rzeczy się dzieją”.
Ja: Ewa, jesteś obecnie jedną z największych polskich influencerek, czy bierzesz pod uwagę, że w przyszłości zmienisz tematykę/branżę? W biznesie nazywa się to “przeskakiwaniem między drabinami”. Jeśli ktoś osiągnął duży sukces w jednym, szybko może osiągnąć taki sam sukces w innej branży. Myślałaś o tym, czy raczej jesteś skoncentrowana na “tu i teraz”? Ewa: Oczywiście! Już od kilku miesięcy nad tym działam. Chcę mieć własną markę kosmetyczną. MODELUJEMY EWĘ: Potrzebne przekonanie: nic mnie nie ogranicza. Warto działać. Potrzebna umiejętność: przeskakiwania między drabinami. Wykorzystywanie sukcesu w jednej dziedzinie, aby zyskać szybsze efekty w innej działce. Podejście do biznesu: zarabiam, bo daję coś wartościowego. Liczę, że z tej skrupulatnej analizy Red Lipstick Monster weźmiecie coś dla siebie. Podzielcie się w komentarzach swoimi spostrzeżeniami. Oficjalnie chciałam też podziękować Ewie za poświęcony czas i cierpliwość w odpisywaniu na maile. (Zdjęcie Red Lipstick Monster pochodzi z filmu Ewy na kanale YouTube, zapraszam do obejrzenia). Część treści powstała na bazie moich subiektywnych obserwacji, oparta jest na wiedzy psychologicznej i coachingowej. Mogę się czasem mylić, ale myślę, że z większością się zgodzicie. Na koniec, w podsumowaniu dopisuję 7 wartościowych przekonań, które dziś umieściłyśmy na fanpagu SpecBabka. Przekonania są dla nas jak oprogramowanie dla komputera. Realizujemy w życiu to, w co świadomie i nieświadomie wierzymy.
P.S. Bardzo się cieszę, że mogłam napisać dla Was o Ewie. Pamiętajcie aby zostawić jakiś miły komentarz, jeśli podoba się Wam artykuł 🙂 Do napisania! <3 Klaudia