03/20/2017

Jak schudnąć bez diety i przejąć kontrolę nad swoim ciałem

Joanna Ligenza
Zapisz się na newsletter i otrzymuj specnewsy

Jak schudnąć bez diety?

Zatem chcesz schudnąć nie stosując żadnej diety? Dlaczego? Może masz za sobą doświadczenia obalające jej skuteczność, a może po prostu nie lubisz się głodzić? Niezależnie od przyczyny – wybrałaś dobrą drogę na zgubienie zbędnych kilogramów. Utrzymanie szczupłej sylwetki przy jednoczesnym dobrym samopoczuciu fizycznym, psychicznym i duchowym, w dłuższej perspektywie czasu nie jest możliwe praktycznie w przypadku żadnej diety. Może dlatego, że każdy organizm posiada własne, indywidualne zapotrzebowanie na poszczególne składniki odżywcze i wciskając go w ramy jakiejkolwiek diety można wyrządzić mu więcej szkody niż pożytku. A może dlatego, że diety oddziałują głównie na ciało, wymagając od niego sporych wyrzeczeń – ograniczenia ilości spożywanych pokarmów, jedzenia (bądź nie jedzenia) wybranego rodzaju żywności, restrykcyjnego trzymania się czasu spożywanych posiłków, natomiast kompletnie ignorują umysł (głównie jego podświadomą część, która nie rozumiejąc powodów narzuconych restrykcji buntuje się, czego objawem są m.in. napady wilczego głodu i efekt jojo).

jak schudnąć bez diety

Umysł i ciało stanowią jedność

Człowiek jako jednostka składa się z nie tylko z ciała fizycznego, ale posiada również umysł i duszę, które stanowią nieodłączny element jego istnienia. Ciało jako element materialny oraz dusza i umysł, jako niematerialne, są ściśle ze sobą powiązane i wzajemnie na siebie oddziałują. Nie ma więc możliwości ingerowania w obrębie jednego obszaru, nie uwzględniając przy tym drugiego. Tak samo jak ciało wywiera wpływ na umysł i duszę – na nasze emocje, myśli i zachowania, tak umysł i dusza wpływają na ciało, wywołując w nim odpowiednie reakcje (stąd np. liczne choroby psychosomatyczne, jak nadciśnienie tętnicze, alergie, rak, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, astma oskrzelowa czy niektóre typy otyłości).

FitMind – zmień ciało zmieniając umysł

Dlaczego tyjesz? Co sprawia, że wciąż przybywa Ci kilogramów i uparcie trzymasz przy sobie te, które już masz? Odpowiedzią są przekonania (świadome lub nie), które nosisz w sobie. To one kierują Twoimi zachowaniami. Jeśli uważasz się za osobę mało atrakcyjną, niepewną siebie, mało ważną, nie zdolną do podjęcia jakiejś aktywności – to będzie się to objawiało w Twoich zachowaniach. Umysł podświadomy bowiem zawsze dąży do urzeczywistnienia tego, co sami o sobie myślimy. Dlatego pierwszym krokiem do skutecznego odchudzania jest praca nad poczuciem własnej wartości. Ciało jest fizyczną reprezentacją umysłu człowieka. Akceptacja siebie ułatwi Ci przejęcie kontroli nad własnym ciałem, zgubienie nadmiarowych kilogramów i utrzymanie zdrowej sylwetki.
Kolejną spośród możliwych przyczyn utrzymywania wysokiej wagi jest pragnienie ucieczki od nieprzyjemnych doznań lub sytuacji. W jedzeniu podświadomie upatrywać możesz poczucia bezpieczeństwa, szukać miłości lub uciekać od przytłaczającej Cię rzeczywistości. Uświadomienie sobie tych zależności pozwala kontrolować i zmieniać sytuacje, w których jedzenie zamiast roli odżywczej pełni rolę terapeuty.

jedzenie-terapeuta

Jak jeść, czyli nawyki, które kształtują Twoją sylwetkę

Nawyki żywieniowe to zestawy zachowań związanych z jedzeniem, jakie wypracowujesz sobie w ciągu całego życia. Od tego ile, co i jak jesz zależy Twój wygląd, zdrowie i dobre samopoczucie. Zatem to nie diety, lecz codzienne nawyki mają największy wpływ na Twoją figurę. Niewątpliwie istnieje kilka podstawowych zasad, których przestrzeganie pozwala utrzymać wymarzoną sylwetkę.

1. Słuchaj swojego ciała – ono wie, czego Ci potrzeba. Jeśli chce pić – nawodnij je, jeśli jest zmęczone – daj mu odpocząć, jeśli jest głodne – nakarm je, ale jeśli głodne nie jest – nie wciskaj jedzenia na siłę. Wybierając pokarmy kieruj się własnymi preferencjami smakowymi, innymi słowy – jedz to, co lubisz, ale staraj się dostarczać organizmowi niezbędne wartości odżywcze i unikaj jedzenia pustych kalorii.
Dzisiaj istnieje zbyt wiele trendów związanych ze spożywaniem określonego rodzaju pokarmów, jedni proponują leczniczy imbir, inni jagody Goi lub nasiona Chia. Jeśli jednak coś Ci nie smakuje, nie katuj się jedzeniem tego na siłę.
2. Naucz się odróżniać głód od apetytu – często „jemy oczami”, nie zwracając uwagi na to, że żołądek jest już pełny. Kończy się to dodatkowymi wałeczkami na brzuchu i w innych częściach ciała. Jeśli będziesz jeść wtedy, kiedy naprawdę czujesz się głodna i nie będziesz się przejadać, ciało nie będzie musiało magazynować nadmiernej ilości kalorii w postaci dodatkowego tłuszczu.
3. Nie zapomnij o aktywności fizycznej – wybierz taką, którą najbardziej lubisz. Kluczem do uzyskania dobrych efektów nie są mordercze treningi, lecz podejmowanie aktywności adekwatnych do możliwości ciała i czerpanie przyjemności z ćwiczeń.

Umysł i ciało jednoczą się w trosce o Ciebie. Zadaniem Twojej podświadomości jest chronić Cię przed wszystkim, co uważa za szkodliwe (niezależnie od tego, czy jest to racjonalne czy nie). Wykorzystuje przy tym ciało, jako materialną reprezentację umysłu. Jeśli więc chcesz nauczyć się skutecznie panować nad własnym ciałem, musisz również umieć panować nad umysłem. Tylko holistyczne podejście do tematu odchudzania może zagwarantować Ci trwałe efekty.

 

Inspiracją do napisania artykułu była książka: FitMind. Schudnij bez diet.

FitMind schudnij bez diet