02/27/2017

24 codzienne rytuały na 24 godziny pozytywnego dnia

Małgorzata Jajko
Zapisz się na newsletter i otrzymuj specnewsy

W jaki sposób codzienne rytuały mogą zmienić Twój dzień?

Kolejny dzień bez energii i chęci do życia? Zmęczona nadchodzącym dniem zanim jeszcze wstałaś z łóżka? Zniechęcona zanim zaczęłaś cokolwiek robić? Chcesz coś zmienić, ale nie wiesz od czego zacząć? Spora część ludzi żyje na tak zwanym autopilocie: praca, dom, obowiązki, stres, brak perspektywy na poprawę, nie mówiąc już o jakiekolwiek, większej, życiowej zmianie.

Tak nie musi być. Ty sama decydujesz o tym jak ma wyglądać twój dzień, a co za tym idzie Twoje życie. Bardzo dużo zależy od Twojego nastawienia psychicznego i od nawyków dnia codziennego. To Ty zgadzasz się lub nie na słuszność stwierdzeń typu: „wstałam dzisiaj lewą nogą” czy „jaki poniedziałek, taka reszta tygodnia”. SpecBabka jest odpowiedzialna za siebie w 100%, nie oddaje władzy nad własnym życiem zewnętrznym wydarzeniom. Kiedy napotyka trudności, wyciąga z nich lekcje, a nie marudzi, że los się na nią uwziął. A przede wszystkim skupia uwagę na tym co pozytywne, na co ma wpływ i dzięki temu wybiera radość, a nie narzekanie.

Dzisiaj chcę Wam przedstawić sekrety rytuałów pozytywnego dnia z mojego, własnego doświadczenia. 24 drobne rzeczy, niewymagające zbyt dużo nakładu czasu, które mogą odmienić Twoje życie na lepsze. Stosuje je wszystkie, ale przyznam się szczerze, że ja też czasami odpuszczam i zapominam. Kiedy jednak zaczynam odczuwać spadek formy czy to psychicznej, czy fizycznej, zaraz przypominam sobie, jak świetnie się czułam stosując do tych zasad i wracam na „pozytywną ścieżkę”.

 

RYTUAŁY PORANNE:

1. Podziękowanie za nowy dzień, nowe możliwości.

Każdy dzień to prezent od życia. Nikt nie lubi myśleć o śmierci, chorobach, tragediach. Zazwyczaj doceniany zdrowie czy życie dopiero wtedy, kiedy gdzieś w pobliżu nas ktoś je traci. Dlaczego nie robić tego codziennie?

2. Dziesięć świadomych oddechów.

Oddychamy 24 h na dobę. Prawidłowy oddech niesie całe mnóstwo korzyści zarówno dla zdrowia naszego ciała jak i dla psychiki. Faktem jest, że większość z nas oddycha płytko, szybko, byle jak, nie zastanawiając się nigdy nad konsekwencjami wobec własnego zdrowia. Osobiście dopiero w ubiegłym roku dowiedziałam się jak wygląda prawidłowy, świadomy oddech. Kiedy to przy głębokim, powolnym wdechu wypełniają się nie tylko płuca, ale pracująca przepona napełnia powietrzem również brzuch. W internecie jest mnóstwo możliwości, aby zapoznać się z różnymi technikami oddechowymi, które wspomagają nasz organizm. Jeśli nie chcesz zagłębiać się w meandry tych technik, po prostu „włącz” świadomość podczas oddychania i spróbuj wypełnić tlenem nie tylko płuca, ale i przeponę.

3. Ciepła woda z cytryną.

Wiem – słyszałaś o tym już milion razy. A więc dlaczego nadal tego nie robisz? Skoro nasze ciało w około 70% składa się z wody, to zgadnij czego potrzebuje najbardziej do prawidłowego funkcjonowania? Chyba wszyscy dzisiaj już wiemy, że herbata czy kawa odwadnia organizm,
dlaczego zatem picie wody nadal jest takim problemem wielu z nas? 
Ciepła woda z dodatkiem soku z cytryny genialnie oczyszcza nasze jelita po nocy.

4. Kilka ćwiczeń na rozruch, na dobry początek dnia.

Krótkie, delikatne rozciąganie i rozgrzanie ciała zaraz po przebudzenie nie tylko dodaje energii, ale usprawnia działanie całego organizmu, a do tego poprawia humor od samego rana.

rozciaganie

5. Ciepłe, zdrowe śniadanie.

To co i kiedy jemy ma ogromny wpływ zarówno na nasze ciało jak i na samopoczucie. Z własnego doświadczenia wiem, że kiedy zaczynam dzień od śmieciowego jedzenia przez resztę dnia również mniej dbam o siebie. Na dodatek zawsze po słodyczach mam spadki energii i wahania nastroju. Kiedy rozpoczynam dzień od zdrowego, ciepłego śniadania, wszystko idzie mi znacznie sprawniej. Najlepiej sprawdź sama na sobie.

6. Schemat dnia.

Warto od rana zaplanować jak będzie wyglądał nasz dzień. Logiczne, że nie da się przewidzieć pewnych niespodzianek, ale nie planując niczego jesteśmy skorzy do marnowania większej ilości czasu na nicnierobienie lub na niepotrzebne rzeczy, przez co brakuje nam go później na coś ważnego.

7. Medytacja/wizualizacja.

Zanim wyjdziesz z domu i rzucisz się w wir życia znajdź chociaż 5-10 minut na chwilę sam na sam w ciszy. Wykorzystaj je na medytację lub wizualizację w zależności od tego co sprawia Ci większą przyjemność. Uspokojony, pozytywnie nastawiony umysł znacznie lepiej radzi sobie z różnymi wyzwaniami w ciągu dnia.

medytacja

8. Kocham Cię mówione do lustra.

Magiczne słowa, które warto wypowiadać jak najczęściej, które sprawiają ogromną przyjemność ukochanej osobie. Dlaczego nie sprawiać takiej przyjemności samemu sobie? Podejdź do lustra, uśmiechnij się i wypowiedź „kocham Cię” patrząc sobie w oczy. Na początku to ćwiczenie może sprawiać Ci trudność, ale uwierz mi na słowo – WARTO. Z czasem będzie to naturalne i przyjemne na tyle, że zapomnisz, iż kiedyś sprawiało trudności. Czując swoją miłość i wsparcie będziesz bardziej pewna siebie, efektywna i wszystko będzie Ci szło lepiej.

cialo

 

RYTUAŁY W CIĄGU DNIA:

1. 5-10 łyków wody minimum raz na godzinę.

Jeżeli obawiasz się, że zapomnisz z powodu wielu obowiązków, ustaw sobie budzik w telefonie co godzinę. Napicie się tych kilku łyków zajmie Ci dosłownie minutę, a dla Twojego zdrowia to prawdziwe zbawienie. Czy wiesz, że większość bólów głowy jest spowodowane odwodnieniem organizmu? Osobiście dzisiaj jestem pozytywnie uzależniona od wody (kiedyś szczerze jej nie lubiłam) i niemalże nigdy nie cierpię na bóle głowy.

2. 10 świadomych oddechów.

Im częściej tym lepiej, ale przynajmniej w każdej przerwie podczas pracy. Prawidłowy oddech dotlenia wszystkie komórki naszego ciała, dzięki czemu funkcjonujemy dużo sprawniej.

3. 10 przysiadów podczas każdej wizyty w toalecie.

Twoje pośladki będą Ci bardzo wdzięczne!  A zajmie Ci to zaledwie dwie minuty kilka razy dziennie.

4. Wyślij miłosny SMS swojemu partnerowi/partnerce.

Myślisz, że on wie, że go kochasz i to wystarczy prawda? Ale zastanów się jak miło by było Tobie, gdybyś dostała taką wiadomość bez powodu. Dlaczego nie możesz sama zacząć takiego rytuału w waszym związku? Mój mąż bardzo rzadko kiedyś używał telefonu, a już prawie nigdy nie odpisywał na sms-y.  Idąc w myśl „dawaj z siebie to czego chciałabyś doświadczać, a będzie do Ciebie wracać”, zaczęłam wysyłać mu słodkie wiadomości bez oczekiwania rewanżu. I zgadnij co się stało? Dzisiaj (trwa to już od kilku lat) kilka razy dziennie wysyłamy sobie miłego sms-a albo chociaż buziaka, dzięki temu wiemy, że ta druga osoba o nas myśli i od razu robi się cieplej na serduszku.

sms

5. Dziękowanie za każdy posiłek.

Czasy się zmieniły, dzisiaj zasiadając przed posiłkiem nie modlimy się. Ba! Często jemy w takim pośpiechu, że nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Warto jednak docenić to, że mamy jedzenie na wyciągnięcie ręki, kiedy tak wielu ludzi na świecie cierpi głód. Wystarczy w myślach po prostu podziękować za to, że mamy przed sobą posiłek, nikt nawet nie musi o tym wiedzieć, jeśli to dla nas krępujące.

6. Uśmiechaj się i życz „miłego dnia”.

Zarażenie uśmiechem działa z prędkością światła i wnosi ciepło w życie każdego z nas. Życząc „miłego dnia” każdej napotkanej osobie, chociażby ekspedientce w sklepie poprawisz humor nie tylko tej osobie, ale również sobie samej. Takie drobiazgi bardzo pozytywnie wpływają na nasz umysł i gdyby każdy z nas dawał od siebie choć odrobinę takiej życzliwości, to niewątpliwie świat byłby dużo bardziej przyjazny.

7. Mała przyjemność dla siebie.

Na pewno jest wiele drobiazgów, które sprawiają Ci przyjemność.  Niech to będzie czytanie książki, słuchanie muzyki, rozmowa z kimś bliskim, coś co sprawia Ci wyłącznie radość. Pewnie podejrzewacie, że napiszę, aby nie było to jedzenie zwłaszcza słodyczy czy innych niezdrowy rzeczy i tu się mylicie. Dozwolone jest wszystko, tylko jeśli chodzi o jakiekolwiek jedzenie, powinno być zjedzone z prawdziwą przyjemnością, bez wyrzutów sumienia z użyciem wszystkich zmysłów. Oczywiście warto zadbać o to, aby porcja była racjonalna.

8. Czytanie inspirujących tekstów.

Nawet jeśli nie masz za dużo czasu warto przeczytać w ciągu dnia chociaż jakiś artykuł czy kilka stron książki (polecam spojrzeć na FB SpecBabki, gdzie codziennie dostajesz dawkę inspiracji), które nas zmotywują, nauczą czegoś nowego, popchną do przodu w rozwoju.

czytam

 

RYTUAŁY WIECZORNE:

1. Przygotowanie się na kolejny dzień.

Jeśli wieczorem przygotujesz sobie ciuchy na kolejny dzień do pracy, przygotujesz posiłki, które zabierzesz ze sobą z domu i zajmiesz się innymi, przewidywalnymi sprawami, zaoszczędzisz rano całkiem sporo czasu na bieganie i zastanawianie się czy czegoś nie zapomniałaś.

2. Rozmowy z bliskimi.

Jedną trzecią czasu w życiu przesypiamy. Kolejną trzecią część dnia spędzamy w pracy. Z bliskimi, z którymi mieszkamy często mijamy się przez kilka dni jak obcy. Warto znaleźć chociaż 5 minut wieczorem dla siebie. Zapytać jak minął dzień, przytulić, po prostu pobyć ze sobą.

3. Chwila relaksu.

Ciepła kąpiel czy choćby szybki prysznic w pełnej uważności sprawiają ogromną przyjemność, rozluźniają całe ciało z wszelkich napięć minionego dnia. Może to być również gorąca herbata albo lampka wina w spokoju, w ciszy na wygodnym fotelu. Coś co pozwoli Ci złapać oddech i da poczucie zwolnienia czasu po kończącym się dniu.

kapiel

4. Rozciąganie się.

Po kąpieli warto trochę porozciągać swoje ciało. Rozgrzane od wody mięśnia dużo lepiej reagują na ćwiczenia. Taka chwila wysiłku jeszcze bardziej Cię zrelaksuje.

5. Spanie przed północą.

Zdaniem brytyjskich ekspertów, najbardziej relaksujący i regeneracyjny jest sen przed północą.  Twierdzą nawet, że każda godzina przespana przed północą jest warta co najmniej dwóch godzin snu po północy. Opierając się na własnym doświadczeniu, potwierdzam tę tezę. Spanie po północy do późnych godzin południowych nigdy nie regenerowało mnie tak jak spanie od wieczora, nawet kiedy musiałam bardzo wcześnie wstać.

6. 10 świadomych oddechów.

Wiem, że się powtarzam, ale im częściej będziesz to robić, tym szybciej stanie się to Twoim nawykiem i tym zdrowsze będzie Twoje ciało i sprawniejszy umysł.

7. Trzy powody do wdzięczności za miniony dzień.

Zamiast się skupiać na tym czego Ci brakuje w życiu, poszukaj w swoim umyśle trzech rzeczy, za które dzisiaj możesz podziękować.  Nawet jeśli nie wydarzyło się nic szczególnego, zawsze możesz podziękować za fakt, że żyjesz, że jesteś zdrowa, że masz dach nad głową – wielu ludzi nie ma takiego szczęścia, zauważ to. Dopiero kiedy docenisz to co masz, zasłużysz na więcej.

8. Odpuszczenie zmartwień/negatywnych myśli.

Samo myślenie o tym czego się obawiasz, co złe jeszcze nigdy niczego nie zmieniło na lepsze prawda? Czy wiesz, że kiedy Twoja świadomość śpi, podświadomość bezustannie pracuje. Zgadnij nad czym… Całą noc przerabia to z czym zostawiłaś ją tuż przed snem. I wciąż się dziwisz, że rano bywasz bardziej zmęczona niż przed snem, a także kiedy w Twoim świecie materializują się Twoje najgorsze obawy? Aby poradzić sobie z negatywnymi myślami, możesz zastosować pewien trik. Dogadać się ze sobą, a raczej swoim umysłem, że pomyślisz o tym, co Cię niepokoi za 3 godziny.

 

Polecam sprawdzić powyższe codzienne rytuały na samym sobie. Część z nich chociaż wspaniale funkcjonuje w moim świecie, wcale nie musi być skuteczne u Ciebie. Ale dopóki nie sprawdzisz, to się nie przekonasz.

Zachęcam również do poszukania własnych zwyczajów, które pozytywnie wpłyną na Twój dzień i oczywiście nie zapomnij się nimi z nami podzielić! Już teraz w komentarzach możesz napisać, jakie nawyki Ci służą i które z nich najbardziej lubisz.